Uppgradering etc.

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Liberum
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-08-25 21:59
Svar: 0

Uppgradering etc.

Inlägg av Liberum »

Hallå hallå! :-)

Ska nu uppgradera mitt forum från phpBB 2.0.17 till det senaste hade jag tänkt.... Men jag är inte proffs på att programera å ha mig så jag skulle vara tacksam för lite hjälp med att göra detta samtidigt som jag vill ha kvar de ändringar jag gjort i forumets utseende med loggan och färgerna samt lite mods (för att kunna dela samt flytta ämnen).

Så hur uppgraderar man samtidigt som man behåller dessa? :?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Har du moddat själv, dvs. hackat mha. instruktioner? Eller kört någon "pre-modding"?

Vad jag vill komma fram till är att du skulle kunna ladda hem paketet som heter "Code changes" och sedan fungerar uppgraderingen som om du MOD:ar.

Då minskar risken att din MODs försvinner.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Liberum
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-08-25 21:59
Svar: 0

Inlägg av Liberum »

Jag har moddat själv med hjälp av instuktion... Kommer dock inte ihåg ett smack av vad jag gjorde :? När det gäller mina färger som jag ändrat i forumet så har jag gjort det helt på egen hand och är väldigt nöjd med färgerna (tog låååång tid att få det bra)... Men dessa kanske inte påverkas?

Ok "Code changes" har jag sett att man kan ladda hem, frågan är bara om det funkar med från min äldre version samt hur man gör?
Liberum
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-08-25 21:59
Svar: 0

Inlägg av Liberum »

Kikade runt lite på "Code changes" textfil men jag fattar inte riktigt vad det är? Vad ska jag göra med den, måste jag in å skriva in alla de grejerna som står i textfilen :shock: Är det en uppgradering av forumet eller bara mods, ska jag först uppgradera forumet och sen göra detta? Aja det är mycket jag inte fattade där *hehe* men det kanske är lättare än det ser ut?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Du börjar med att uppdatera forumet. Skulle någon MOD sluta fungera så har du påverkat kod som den/de bygger på. Detta genom att göra de uppdateringa som finns i filen... såg just en sak, det där innehåller bara 2.0.20 -> 2.0.21... det var inte bra.

Men det går så klart att få fram alla (http://sourceforge.net/project/showfile ... up_id=7885):
2.0.17 -> 2.0.18
2.0.18 -> 2.0.19
2.0.19 -> 2.0.20
2.0.20 -> 2.0.21

Men visst verkar det som det skulle vara lättare att lägga upp 2.0.21 på en hårddisk lokalt och ta alla de MODs som du gjort och göra dem och sedan ladda upp hela klabbet och köra <forumURL>/install/update_to_latest.php (som går igenom och uppdaterar din databas).

Vad gäller dina mallar, så kommer dessa inte att behöva ändras. Så vida inga nya funktioner tillkommit på forumet som innebär att du behöver uppdatera mallarna. Men dessa ändringar kan du införa direkt i dina egna mallar, och måste inte byta till Subsilver för att få det att fungera.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Liberum
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-08-25 21:59
Svar: 0

Inlägg av Liberum »

aha tror jag fixar detta nu faktiskt :-) tack så mycket för hjälpen! Jag kanske frågar nått mer men jag ska försöka fixa det själv.
Liberum
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-08-25 21:59
Svar: 0

Inlägg av Liberum »

Gar fixat allt som man skulle göra nu och får upp detta meddelandet när jag försöker logga in på forumet? :?
Please ensure both the install/ and contrib/ directories are deleted
Har inte kollat så mycket p åvad det kan va... Hoppas någon är inloggad och hinner se detta så slipper jag sitta å "hacka" i timmar :shock:
Liberum
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-08-25 21:59
Svar: 0

Inlägg av Liberum »

Så nu kom jag in å allt men så efter att jag försökte logga in så kommer endast detta felmeddelande upp på skärmen
phpBB : Critical Error

Could not locate valid language pack
Därefter har jag inte kunnat se forumet i huvudtaget :?
Liberum
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-08-25 21:59
Svar: 0

Inlägg av Liberum »

Löste det själv :-) Så nu ska nog allt fungera tror jag.

Tack så mycket för hjälpen marcus! :-)
Användarens profilbild
seeyoo
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-12-02 16:18
Svar: 0
Ort: Nacka
Kontakt:

Inlägg av seeyoo »

Liberum skrev:Löste det själv :-) Så nu ska nog allt fungera tror jag.

Tack så mycket för hjälpen marcus! :-)
Berätta gärna hur du löste problemet
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst