Svenska tecken försvinner...

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Ixzat
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-04-04 14:11
Svar: 0

Svenska tecken försvinner...

Inlägg av Ixzat »

Hejsan, jag har precis installerat phpbb, men när jag skall göra kategorier, forum eller inlägg så försvinner alla svenska tecken, och all text som kommer därefter.

Dvs gör jag ett forum som heter "Förslag och förbättringar" så blir det bara "F" och sen inget mer. Jag antar att det är mysql som strular med fel typ av stöd eller nåt i den stilen.

Kollar man i databasen så saknas även där allting, dvs det ser ut precis som i forumet.


Address till ditt forum: http://www.mickeu,nu/phpBB/
Vilka teman har du installerade?: Bara subsilver
Vilka MODdar har du installerat?: Inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Ja, via gentoo
Vilken version av phpBB använder du?: 2.0.19
Vilken version av PHP?: 5.1.2
Vilken databasserver använder du och vilken version?: Mysql 4.4.14
Webbhotell/server: Kör själv, Apache 2.0.55
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Nej
Är detta en uppgradering (t.ex. 2.0.10 till 2.0.11)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB 2.0.11)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Har du sökt angående ditt problem?: Ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: "svenska tecken" och "internationella tecken"
Berätta om ditt problem: Se ovan
Har du ett testkonto åt oss?: Javisst
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

Är du säker på att du har laddat ner den svenska languagemappen (lang_swedish) och lagt den i mappen languages?
När jag la upp min för första gången såg min sökväg till lang_swedish, med filer i, så här: forummapp/language/lang_swedish/lang_swedish. Om det ser ut så för dig med, Gör så här;
1. Gå in till din FTP.
2. Gå till forummapp.
3. Klicka på language.
4. Klicka på lang swedish..
5. Kopiera ned mappen lang_swedish som ligger i denna mapp till datorn.
6. Gå tilbaka till languages, ta bort lang_swedish, lägg upp den mappen du hämtade ner.

Funkar det nu?
Hade nämligen samma problem.

OBS! Du ändrar naturligtvis forummapp till mappen du har forumet i.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Vilken version av PHP?: 5.1.2
Vilken databasserver använder du och vilken version?: Mysql 4.4.14
Webbhotell/server: Kör själv, Apache 2.0.55
1) PHP5 ställer till med problem - phpBB körs inte rent på PHP5. Jag vet inte om ditt problem har med PHP5 att göra, men det skulle kunna vara så.

2) Om du kör egen server är det näst intill omöjligt för oss att svara på vad som kan vara fel. Det finns så många inställningar som kan vara fel.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ixzat
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-04-04 14:11
Svar: 0

Inlägg av Ixzat »

Ok, tack ändå
Ixzat
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-04-04 14:11
Svar: 0

Inlägg av Ixzat »

Så, problemet är löst, och jag hoppas att min lösning hjälper många andra som också lider av samma problem...

Felet låg i vilket charset mysql använde, i mitt fall användes utf8 vilket tydligen har strulat till det för många, jag ändrade alla instanser av utf8 i my.cnf till latin1, tog bort alla databaser som var gjorda med utf8 collation, och skapade om allting från början, och nu fungerar det med svenska tecken hur bra som hellst.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Kanon! :D
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster