CHMOD behörigheter

Svar på de vanligaste frågorna.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

CHMOD behörigheter

Inlägg av Kjell »

Den här artikeln var bra och översätter den lite snabbt.
Originalet ligger här: Knowledge Base - CHMOD Permissions skriven av: karlsemple

CHMOD Översikt

o Chmod är en metod för att ändra fil-och mappbehörigheter på Linux-baserade webbservrar.
o Om du använder en Windows-webbserver denna beräkning av filrättigheter inte gäller dig. På Windows filservrar och mappbehörigheter vanligtvis automatiskt åt dig baserat på webbhotell set-up, så du bör kontakta ditt webbhotell om alla tillstånd problem du stöter på en Windows Server.
o Det är viktigt att ställa rätt fil och mappbehörigheter att se forumets mjukvara kan fungera och samtidigt vara så säker som möjligt.

Rätt chmod Värden

o config.php: 666 innan du installerar, 644 efter installation
o cachekatalog: 777
o bilder / galleri katalog: 777
o Alla andra kataloger: 755

Använda FTP-klient för att ange behörigheter

o Min skärmdumpar är hämtade från CuteFTP FTP-klient, kan du hitta din FTP-klient är något annorlunda, huvudsakligen om instruktionerna är desamma.
o Du måste ansluta till ditt webbhotell med din FTP-klient. För att göra detta behöver du en FTP-klient konfigurerats med era giltiga detaljer FTP. Du kan behöva använda din värd FAQ eller support för att få dessa uppgifter.
o När du har anslutit till den mottagande bör du (i de flesta fall) vara inloggad på "root" katalogen. Härifrån måste du bläddra ner i phpBB installationsmappen. Dess placering beror på var du installerade phpBB - det kan vara roten eller inuti en annan mapp.
o När du är på rätt plats måste du högerklicka på en fil, eller markera flera filer och sedan högerklicka. I rätt klick menyn välja alternativet chmod / egenskaper som visas i bilden. (vad du har på rätt klick menyn beror på vilken FTP-klient)
o Alla andra filer: 644
Image4.gif
Image4.gif (51.12 KiB) Visad 5654 gånger
När du har valt rätt klick alternativ som du borde få en pop-up ruta där du kan ställa chmod / permissions värden. Beroende på din FTP-klient du antingen ha ett numeriskt värde som du kan ändra eller en uppsättning kryssa i rutor att kryssa som visas i följande bild,
Image5.gif
Image5.gif (58.52 KiB) Visad 5654 gånger
Tidigare i artikeln jag gav dig numeriska värdena för de behörigheter som du måste ställa in. Detta kan vara ett problem om din FTP-klient bara har kryssrutor och inte en numerisk skrivfältet. Av denna anledning har jag tagit med ett antal bilder som visar vilka kryssrutor behöver leta efter varje chmod värde.
644.gif
644.gif (15.3 KiB) Visad 5654 gånger
666.gif
666.gif (15.14 KiB) Visad 5654 gånger
755.gif
755.gif (14.82 KiB) Visad 5654 gånger
777.gif
777.gif (14.04 KiB) Visad 5654 gånger

När du har ställt in behörigheter klickar du på "Apply" för att tillämpa de nya tillstånd / s till valda filer eller mappar. När detta är gjort högerklicka på filen eller en av de filer du just har redigerat tillstånd för och kontrollera nya tillstånd har "tagit". Om den nya tillstånd inte har fastnat jag kan försöka igen med ett annat ftp-klient (underligt det än kan låta, det ofta arbeten)

_______________________________________________________________________________________________________
Eventuella fel på denna översättning kan rättas via vårt forum (av behöriga direkt i inlägget), om ni hittar fel i originalet så hänvisar jag till phpbb.com
Några FTP program med beskrivning: FTP programvaror
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster