RSS på svenska?

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Jag kan tänka mig (minst) fyra olika lösningar. Tyvärr finns det brister med alla fyra men enligt min rangordning så är de följande:
  1. Sämsta lösningen är att ordagrant översätta originalet. Det som stämmer för vissa är direkt vilseledande och felaktigt för andra användare. Felaktiga instruktioner är sämre än inga instruktioner alls (se punkt 3).
  2. Något bättre är en uppräkning av olika operativsystem och hur man ska göra i dessa operativsystem. Det blir dock aldrig en fullständig lista eftersom det finns så många olika miljöer. Dessutom blir det ganska mycket text, även om man begränsar sig till de vanligaste.
  3. Det alternativ jag rekommenderar är att inte skriva någon förklaring alls. Detta är ju inte en unik konstruktion för phpBB utan används av andra program också. Hur man gör olika saker i sitt operativsystem bör man ju känna till själv. Det är inget som phpBB ska behöva förklara. Jag visste, redan innan den här diskussionen, hur jag väljer flera alternativ ur en lista i alla de olika miljöer som jag använder (Windows, Mac OS X och iPhone).

    Nackdelen är att just den nu aktuella konstruktionen inte är väldigt vanlig så det finns kanske några få användare som inte vet hur de ska göra. Detta är trist men något jag kan leva med.
  4. Det bästa hade naturligtvis varit att göra om sidan och använda en helt annan konstruktion för att välja flera saker ur en lista. Detta kan göras på många olika sätt. För att bara ta ett exempel kan ni ju titta på hur man väljer poster att rensa bort ur administratörsloggen. Det sker med en helt annan konstruktion.

    Detta kräver dock ändringar i programkoden och är helt utanför vad som kan/bör göras i översättningen. Det är därför jag röstar för alternativ 3 istället.
Peter.
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Peetra skrev:Vi har ju inte så många svenskspråkiga Mac-användare...
Det är många fler än du tror!
Peetra skrev:Ej heller så många, som sitter och adminnar sina forum via mobil. Men fel är fel liksom.
Vad? Gör inte alla det? :-o

Peter.
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Peetra skrev:Jag skulle varmt rekommendera att du gör en buggrapport.
Jag gjorde en buggrapport på en helt annan sak för snart nio månader sedan. Jag berättade vad som var fel, var i koden det skulle rättas till och nästan hur den nya koden skulle se ut. Inget har dock hänt med den buggen ännu.

Jag är därför inte riktigt säker på att det är meningsfullt att ägna (min) tid åt att skriva buggrapporter.

Peter.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Jag höll på att bli galen före jag kom på hur man ska välja, satt ju å gjorde om samma sak flera gånger för att jag inte visste. Jag hade nog petat i ACP en hel del före det tände att det är samma sätt att välja ur listor som i t.ex min e-postklient. En grov gissning är att det skulle ha besparat mig minst 3000 klick då jag ställt in behörigheter, om jag vetat hur man väljer flera alternativ ur en dylik lista, så jag tycker att någon sorts förklaring är väldigt relevant. Å andra sidan, så lärde jag mig behörigheter väldigt bra...
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Kail »

Michanek har helt rätt. Ctrl ersätts av Cmd på Mac i nästan alla fall (inkl detta).
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Marcus »

Bara hoppas att phpBB 3.0.7 blir OS-sensitiv då... ;-)

Dvs. att strängen kan se olika ut beroende på OS. :P

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

När jag besökte www.phpbb.com såg jag följande text:

Subscribe to the feed, available in Atom or RSS format.

Betyder detta att 3.0.6 har stöd för bägge formaten? När vi diskuterade hur allt detta skulle översättas så fick jag intrycket av att vi utgick ifrån att alla flöden var i Atom-formatet.

Peter.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

phpbb.com har MODdats så att de kan erbjuda båda formaten.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Vi tycker inte om svordomar här på phpbb-se, men jag har hört att det är mer sofistikerat om man svär på utländska språk, så perkele..... Jag vill bara meddela er om att de skrivit om hälften av språksträngarna (givetvis koden också) för flöden i 3.0.7 och det är grymt krångligt att hitta/förstå ändringarna ur en diff. Bara lite har ändrats sen i slutspelet, men nästan alla rader i den engelska versionen innehåller nån förändring, endera angående VERSALER/ordval eller så är strängnamnet utbytt. Vi funderade ju länge på det mesta i den här kedjan, så jag det blir mindre ändringar på svenska än vad det är på engelska. :D
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Kjell »

Peetra skrev:så jag det blir mindre ändringar på svenska än vad det är på engelska.
Måste få retas lite på vår svenska översättare... heter det "så jag det blir" :lol:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Jag har börjat fuska med förhandsgranskningen av foruminlägg igen. :o

Tur att jag inte chattar med dig på msn, du skulle sitta och retas så du inte hann nåt annat. ;) Min "chatskrivstil" är präglad av kontaminasammanblandningar och stavfel, då fingrarna springer fortare än tanken och det är sällan jag hinner kontrollera vad jag skrivit före jag redan skickat min kommentar med den bedrägliga enter-tangenten...
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst