Märk alla trådar som lästa

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Skriv svar
Kreese
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-07-19 16:26
Svar: 0

Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Kreese »

Har en liten fråga på översättningen "Märk alla trådar som lästa"

Hade det inte varit mer korrekt med "Markera alla trådar som lästa".

Märka saker, får mig att tänka på att prismärka varor, märkt för livet osv. Markera trådar som lästa låter mer naturligt på något sätt!

Vad tycker ni andra? Jag kanske har helt fel... :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Holger »

Hejsan,

jodå, du har rätt i den punkten tycker jag.
Egentligen borde det vara "Ändra alla trådar till lästa" eller liknande.
För ordet "Markera" passar egentligen inte. Vad markeras var? Markera för en vanlig användare betyder att han ser markeringen någonstans.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Peetra »

Den vanliga användaren ser nog om trådarna är märkta som lästa eller inte. I detta forum tex är olästa trådar märkta med rödfärgad bild framför sig. Jag tycker att benämningen markera låter stelt. På de ställen (finns en handfull gånger) där jag ser ordet avmärka, så blir jag dock fundersam. Det borde kanske ändras i de orden, men jag är smått motvillig att ändra på "märk" till "markera", få höra vad andra kommer med för förslag då?
Kreese
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-07-19 16:26
Svar: 0

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Kreese »

Jag nu när du säger "avmärk" så står det ju ganska klart att det måste vara "avmarkera" istället. Jag försökte slå upp ordet "märk" i Svenska Akademins ordbok:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Men det enda jag kunde hitta var "markera". Sökte genom hela avsnittet och de skriver inte ordet "märk" någonstans...
Hade varit skoj att få detta verifierat av någon som sitter med i Svenska akademin.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Peetra »

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 41238.html

Man får söka på märka, som är grundformen av ordet.
Kreese
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-07-19 16:26
Svar: 0

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Kreese »

Där var det! :)

Håller nog med Holger om att det inte riktigt passar så bra med något av alternativen. "Mark all threads as read" eller hur är den engelska varianten?
Slog på "mark" här: http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html
Verbformen av mark är där "markera eller beteckna".

Men det som man egentligen gör när man klickar på "Märk alla trådar som lästa". Är ju att man faktiskt tar bort "oläst" markeringen på de trådar man inte läst. Så den korrekta meningen skulle egentligen bli "Ta bort märkningen/markeringen på de olästa trådarna." :) Men det skulle ju bara bli totalflummigt...

Vi hittade förövrigt en annan liten översättningsfadäs:
Zeela skrev:"Inlägg av dessa användare kommer inte att visas helt."
Är inte det lite konstig svenska...
Är det bara halva inläggen som kommer visas då eller? Ordet helt borde nog tas bort... antar jag?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Peetra »

den andra översättningsfadäsen var väl inte ur phpBB3-översättninge hoppas jag. Jag känner inte igen den iallafall.

[edit] Hih, skulle jag ha känt igen den, så skulle den ju inte vara kvar. ;) Jag hittade den bland ovännerna i ucp.php (ca rad 206) Fixar asap, så är det gjort inför 3.0.6.

[edit igen] I sammanhanget är meningen korrekt, inget att ändra, eller borde det kanske vara "i sin helhet" :?:
Ovänner är användare som kommer att ignoreras automatiskt. Inlägg av dessa användare kommer inte att visas helt. Personliga meddelanden från ovänner tillåts fortfarande. Observera att du inte kan ignorera moderatorer eller administratörer.
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Michanek »

Kreese skrev:Hade det inte varit mer korrekt med "Markera alla trådar som lästa".
Holger skrev:jodå, du har rätt i den punkten tycker jag.
Instämmer. Markera är bättre än märk.

Peetra skrev:I sammanhanget är meningen korrekt, inget att ändra, eller borde det kanske vara "i sin helhet"
Jag vet inte hur det fungerar med denna inställning. Jag har ju inga ovänner. :D
Om inläggen inte visas alls så bör ordet "helt" strykas. Om de visas delvis så bör det stå "i sin helhet".

Peter.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Märk alla trådar som lästa

Inlägg av Peetra »

Inläggen visas inte alls, man får abar en rad där det stpår at det skrivits nåt av en ovän. (Jag satte Holger som ovän i testsyfte, så var jg borta nån dag från forumet och gissa om jag var konfunderad, då jag inte kunde komma ihåg vad för dumheter han sku' ha hittat på, då han ju låg kvar som ovän, efter testandet. :P )

Sådärja. :D Nu kommer 3.0.6 att innehålla orden markera/avmarkera istället. Även om mitt rättstavningsprogram säger att det inte finns något sådant, tur att vi vet bättre. :wink:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster