Ändring av text under "Användarnamn"

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Skriv svar
Gadwaq
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-02-12 08:40
Svar: 0

Ändring av text under "Användarnamn"

Inlägg av Gadwaq »

Vet inte om detta är rätt forum men tror att det kan ha att göra med åtkomst till olika textfiler.

Då man registrerar sig på mitt forum vill jag kunna uppmana medlemmar att använda ett specifikt format på sitt användarnamn. idag står det i den svenska versionen

Användarnamn:
Måste vara mellan 3 och 20 tecken

Jag skulle vilja ändra den undre raden till en annan textsträng som även beskriver ett önskat format. Hur gör jag?

Mitt forum använder sig av prosilver se som formatmall
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Ändring av text under "Användarnamn"

Inlägg av Marcus »

I filen:

<forumrot>/language/sv/ucp.php

Finns följande rader:

Kod: Markera allt

	'USERNAME_ALPHA_ONLY_EXPLAIN'			=> 'Användarnamnet måste vara mellan %1$d och %2$d tecken långt och får endast innehålla alfanumeriska tecken.',
	'USERNAME_ALPHA_SPACERS_EXPLAIN'		=> 'Användarnamnet måste vara mellan %1$d och %2$d tecken långt och får endast innehålla alfanumeriska tecken, mellanslag eller -+_[].',
 	'USERNAME_ASCII_EXPLAIN'				=> 'Användarnamnet måste vara mellan %1$d och %2$d tecken långt och får endast innehålla ASCII-tecken, så inga speciella symboler.',
 	'USERNAME_LETTER_NUM_EXPLAIN'			=> 'Användarnamnet måste vara mellan %1$d och %2$d tecken långt och får endast innehålla bokstäver och siffror.',
 	'USERNAME_LETTER_NUM_SPACERS_EXPLAIN'	=> 'Användarnamnet måste vara mellan %1$d och %2$d tecken långt och får endast innehålla bokstäver, siffror, mellanslag och -+_[].',
	'USERNAME_CHARS_ANY_EXPLAIN'			=> 'Måste vara mellan %1$d och %2$d tecken.',
Notera att du behöver en texteditor som klarar UTF-8 utan BOM för detta. T.ex. Notepad+

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Ändring av text under "Användarnamn"

Inlägg av Peetra »

Höh, Marcus hann före, jag som så gärna hade svarat. :lol: Jag får väl upprepa med andra ord, så verkar det som om jag visste nåt iallafall! :mrgreen:

Det är alltså raden

Kod: Markera allt

'USERNAME_CHARS_ANY_EXPLAIN'         => 'Måste vara mellan %1$d och %2$d tecken.', 
som du vill ändra. Om man sen går å fingrar på användarnamnens villkor i ACP så ändras strängen som används under Användarnamn, så det ska du också tänka på.

Jag använder http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/download.php för att hantera språkfilerna, det programmet passar väldigt bra. (Efter att jag lärde mig spara i UTF-8 utan BOM vill säga. ;))

mvh Peetra.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster