Tema med navigation i eget fönster

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Stefan_ö
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-08-18 08:38
Svar: 0

Tema med navigation i eget fönster

Inlägg av Stefan_ö »

Jag letar efter ett färdigt tema som har tråd/forum-navigationen i ett eget "fönster", frame (eller vad det kallas?), till vänster på skärmen. Där navigerar man och väljer vilken tråd man vill läsa. Själva trådinnehållet ska sedan laddas till höger.

Det har varit relativt svårt att hitta detta, finns det någon anledning till det som jag har missat?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Tema med navigation i eget fönster

Inlägg av Sinom »

Känner inte till något sådant tema.

Får jag fråga vad själva syftet med ett "fönster" för navigering är?
Eller är det en överskådlig vy över vart på forumet man är du är ute efter?

- Sinom
Bild
Stefan_ö
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-08-18 08:38
Svar: 0

Re: Tema med navigation i eget fönster

Inlägg av Stefan_ö »

Tack för svar. Såhär resonerar jag:

När man navigerar på många forum så väljer man i en lista med trådar vilken tråd man vill läsa, klickar man på en tråd så öppnas den. Ifall man vill se listan med trådar igen så måste man backa. Om listan med trådar alltid är tillgänglig på skärmen så slipper man "backa"-steget.

Det gör det snabbare att navigera mellan olika trådar, vilket är högsta prioritet för mig. Det uppmuntrar till chatt och korta inlägg, kanske inte något de flesta forum eftersöker Min tanke är då att listan med trådar ska ligga till vänster på datorskärmen, sen om det bör vara ett fönster, en frame eller en "div" lämnar jag till någon tekniskt kunnig. Ställde samma fråga på det internationella phpbb-forumet. Bifogade då följande bild: http://postimg.org/image/56u26poet/

Har förstått att det kan innebära följande problem:

1. Svårt att länka till specifik tråd.
2. Kan bli svårnavigerat på mobil/surfplatta

Kan dock leva med dessa brister, men det är att bra att veta innan jag ex lägger ut uppdraget på elance.com eller dyl.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster