Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Chryseus
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-03-20 12:53
Svar: 0

Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Chryseus »

Hej,

Jag bygger för närvarande ett forum till min hemsida och jag använder "Afterburner" som stil/design.
Det problem som jag upptäckte (jag har inte märkt det förrän nu och kan inte minnas vilken inställning jag kan ha gjort som har att göra med mitt problem) är att min design är inkonsekvent.

När jag är på första sidan "Forum-index" är allt fint bra, och när jag går från "Forum-index" till "FAQ-sektionen" är allt bra. Att gå mellan "UCP" och "Medlemslista" går också bra.

Men när jag går mellan dessa sidor, till exempel mellan "Forum-index" och "UCP" märker jag att hela "content-området" eller vad man kallar det skiftar åt vänster eller höger. Enbart lite grann (kanske 3-4px), men tillräckligt för att man ska tycka det är lite störigt.

Någon som vet hur man kan lösa detta? Jag är ganska ny i php och programmering. Jag har försökt göra felsökning och härleda problemet till mina "Afterburner-css-filer" ... men jag kan inte få rätt på det.

Jag bifogar några bilder. Om ni inte kan se vad jag menar, ladda ner och växla mellan dem så kommer du märka vad jag menar.

Tack så mycket på förhand :)
Bilagor
UCP
UCP
User Control Panel.jpg (147.6 KiB) Visad 6793 gånger
Forumindex
Forumindex
Forum index.jpg (161.71 KiB) Visad 6793 gånger
Chryseus
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-03-20 12:53
Svar: 0

Re: Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Chryseus »

Jag tror att jag har lyckats isolera problemet till "Forum-index" och "FAQ-sidan".

Detta eftersom att även "Login-sidans" design skiljde sig ifrån Forum Index och FAQ.. och något på den sidan har jag inte redigerat.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Sinom »

Vad har du för version utav Afterburner samt phpBB?

Det finns ett flertal buggar i Rocketthemes gratis-stilar. Dessa är omnämnda på phpBB.com
Kontrollera de .html-filer du har redigerat då det kan vara en <div> som felar.

Läs även - http://www.jaijuneja.com/blog/archives/ ... -fixes.php

- Sinom
Bild
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Marcus »

Kan det vara så att vissa sidor har scrollbar på vertikalen och andra inte?

Om det är så beror det på att vissa webbläsare inte låser bredden på ytan som sidan kan visas på... Så om scrollbaren försvinner, så finns det x antal pixlar till som kan fördelas till centreringen.

Lösningen är att ange att scrollbar alltid ska visas, om än inaktiv när den egentligen inte behövs. Lägg detta först i din CSS-fil.

Kod: Markera allt

html {
   overflow-y: scroll;
}
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Chryseus
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-03-20 12:53
Svar: 0

Re: Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Chryseus »

Tack så hemskt mycket båda två, och framförallt Marcus. Det var precis det som var felet!
Du anar inte hur många hårstrån jag har slitit från mitt huvud. :lol:

Tack för snabb respons. Mycket bättre än phpbb3.com!

Jag har även lagt till en funktion att se alla som är online, dock vill jag bara att den ska synas uppe i menyn för de som är inloggade (ej inloggade kan trycka på länken i menyn, men inget händer).
Jag har testat med:

<!-- IF S_DISPLAY_VIEWONLINE -->
<li class="item3 <!-- IF SCRIPT_NAME eq 'viewonline' -->active<!-- ENDIF --> root"><a class="orphan item bullet" href="{U_VIEWONLINE}" title="{L_WHO_IS_ONLINE}"><span>{L_WHO_IS_ONLINE}</span></a></li>
<!-- ENDIF -->

Dock fungerar det inte.

Nu när jag ändå är i de frågvisa tagen tänkte jag fråga er lite snabbt om en design-grej i Joomla. Jag har även valt Afterburner till Joomla och hade tänkt ha samma design/färger/banner etc i Joomla(min huvudsida ska baseras på) som på mitt PHP-forum. Och istället för att integrera forumet in i Joomla så ska jag ha det som två "skiljda" sidor som länkar till varandra uppe i menyerna. Jag tror det är enklast för mig som är hyfsat nybörjare.

Men det förutsätter ju att allt ser exakt likadant ut. Och jag har ett problem med två vita områden som jag inte lyckas få bort runt om headern (jag tror jag måste dra in någon margin eller minska bredden på någon rad i koden, hittar dock inte vilken) Bifogar bild även här!

Tack igen på förhand :)
Bilagor
Joomla
Joomla
Joomla.jpg (231.87 KiB) Visad 6752 gånger
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Marcus »

Vore bra om nya frågor hamnar i nya trådar... Om andra undrar samma sak så är det svårt att hitta hjälpen via sökfunktionen om det ligger 2-3 frågor/svar i samma tråd.

/Marcus

PS!
Minska gärna ner bilder du bifogar.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Chryseus
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-03-20 12:53
Svar: 0

Re: Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Chryseus »

Okej, jag har alltid blivit lärd tvärtom på forum.
"Håll så mycket som möjligt i en tråd" och starta inte nya! ;)

Men visst, jag kan starta en ny!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Problem med inkonsekvent design som "hoppar"

Inlägg av Marcus »

Blir lite annorlunda med ett supportforum, kan jag tänka mig.

Om någon söker efter "ämne A" och sökningen dels säger att det finns i tråden som har "ämne B", så kanske svaret på "ämne A" verkligen finns där... men sökande tycker det verkar helt irrelevant att läsa om "ämne B".

Och om sökande trots allt går in och läser i tråden om "ämne B", så ligger frågan/svaret om "ämne A" så långt ner i tråden (kanske rent av på en ny sida) så att det trots att sökande läser och läser och läser inte hittar något alls som har med "ämne A".

Risken är då att det blir "På det där forumet hittar man ju aldrig något av värde"... Next!

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst