fel vid konvertering från 3.0.14 till 3.1.5

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
Cicci
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-02-25 15:28
Svar: 0
Ort: Sollebrunn

fel vid konvertering från 3.0.14 till 3.1.5

Inlägg av Cicci »

Jag skulle försöka mig på konventera till det senaste...
Följde denna sida>>

När jag går in på .../install/database_update.php då får jag följande felmeddelande:

SQL ERROR [ mysqli ]
Data truncated for column 'forum_password' at row 11 [1265]
SQL
ALTER TABLE `phpbb_forums` CHANGE `forum_password` `forum_password` varchar(255) DEFAULT '' NOT NULL (fortsätter en massa rader)

Går jag då in på .../install och försöker konvertera därifrån så fastnar jag på settings med följande felmeddelande:
Could not find path to your former board. Please check your settings and try again.
» ../forums was specified as the source path.


Min fråga är om jag kan lyckas få till detta för en lyckad konvertering och ett forum igen, eller ska jag ta bort allt och lägga upp backupen och strunta i detta. Gjorde jag kanske fel i att gå på 3.1.5 direkt, kanske skulle valt en tidigare version av 3.1?

Har inte tillgång till phpMyAdmin, då webhotellet inte stödjer det. Fungerade iaf inte senast då jag försökte mig på uppgradering och det blev megafel då med. Försökte mig på MySQL Workbench 6.1, men förstod mig inte på programmet alls...
Användarens profilbild
Cicci
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-02-25 15:28
Svar: 0
Ort: Sollebrunn

Re: fel vid konvertering från 3.0.14 till 3.1.5

Inlägg av Cicci »

ingen som kan ge mig ett tips vad jag ska försöka med?

kommer behöva få till något, annars kan jag säga hejdå till forumet. försökte gå tillbaka igen, men det visade sig att jag har misslyckats med min backup och nu i efterhand har jag hittat vart man tar backup på själva databasen (inte för att jag förstår hur man får upp en databas igen, så det hade jag ändå inte kunnat återställa), så gå tillbaka är inte så lätt det heller...
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: fel vid konvertering från 3.0.14 till 3.1.5

Inlägg av Holger »

Hej, kom du någon vart med detta?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: fel vid konvertering från 3.0.14 till 3.1.5

Inlägg av Slacker »

Jag skulle ha gjort en kontroll av databasen med phpMyAdmin och undersökt om något var fel på den och om det var fel reparerat den. Det går att installera phpMyAdmin på en sajt. Jag har tidigare gjort detta för jag behövde en annan version än vad webbhotellet erbjöd.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster