Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svenska

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 2014-09-24 18:30
Svar: 0

Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svenska

Inlägg av HannaZ »

Hejsan allihop! Jag och några andra håller på att utvecka ett kristet forum och vi är nästan klara. Alla intresserade är inbjudna förstås! URL kommer senare.

Vi skulle vilja ha en BBCode som gör att man kan ange ett bibelcitat som tex:

[bibel]Johannes 3:16[/bibel]
--> Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde son, osv

BB koden skulle då hämta bibeltexten antingen från Bibel 2000 hemsidan, eller från Biblegateway.com som inkluderar Svenska folkbibeln. Sen skulle texten presenteras i ett fint citat som är lite annorlunda en det vanliga citatsfönstret. Och en länk till texten i sin fullhet.

En BibleGateway BBCode Mod fanns tidigare för phpBB 2, men den funkar inte för v.3. Hur man portar den till v.3 förstår inte jag i alla fall. Någon som vet?
Länk till den gamla BB Koden https://www.phpbb.com/community/viewtop ... 4&t=227166

Bibel 2000 har faktiskt ett API för sånt här, men jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig för att veta hur man använder det! Finns det någon som kan peka i rätt riktning eller ge mig ett handtag?
Här är Bibel2000 Remote access sida http://www.bibeln.se/tjanster/sokbibel/

Det finns en fungerande Bibel BB kod som används av en del engelsktalande. Men den ger bara bibelcitat på engelska. Sidan har ingen svensk version, till skillnad från BibleGateway och Bibel2000. Hela poängen med vår nya sajt är att vara svenskspråkig. Engelska kristna sidor är det ju ingen brist på



Supportmallgenerator

Vilken version utav phpBB använder du?: phpBB 3.0.12
Vad har du för adress till ditt forum?: bibelkristna.com
Vad använder du för webhotell?: http://bitcoinwebhosting.net/
Hur installerade du ditt forum?: Jag använde mig utav nedladdningspaketet från phpBB.com
Är ditt forum en ny installation eller en konvertering?: Ny installation
Krävs det att man registrerar för att producera detta problem?: Nej
Har du några MODs installerade?: Groups on Registration and Custom Profile
UMIL - Unified Mod Install Library
Special and Normal Rank Images
Genders
jQuery Pack for phpBB
phpBB Ajax Like
Thanks for posts
Vilka stilar har du installerade?: we clearblue och prosilver
Vilket/Vilka språk har du installerat på ditt forum?: svenska och engelska
Vad har du för erfarenhet?: Ny till PHP och phpBB
När började ditt problem?: Jag har inga problem just nu men jag försöker att få till sajten så fin och trevlig som möjligt.
Vänligen beskriv ditt problem.: Jaha, ojsan, jag trodde det här handlade om en profil på ens sajt, inte att man hade ett exakt problem.

Genererad utav Supportmallgeneratorn.
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av Slacker »

Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 2014-09-24 18:30
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av HannaZ »

Tack Slacker! Det är på engelska. Jag vill att forumet ska vara så svenskt som möjligt.
Jag la in ett sökfält till Biblegateway tills vidare. Jag är inte tillräckligt duktig för att snabbt fixa det här, så det får nog vänta ett tag.
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av Slacker »

Finns det en sajt med svenska bibelcitat, så kan du länka till den. Det är denna del som du skall ersätta med svensk länkning:

http://www.gnpcb.org/esv/share/js/?acti ... IMPLETEXT2}'
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 2014-09-24 18:30
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av HannaZ »

Ok, ska kolla det! Jag vet inte riktigt vad det där simpletext är för något
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av Slacker »

Så här är det:

[bible]{SIMPLETEXT1},{SIMPLETEXT2}[/bible]

[Bible]Book Chapter,Verse-Verses[/Bible]

Ex:
[bible]John 15,19-23[/bible]

{SIMPLETEXT1} = Bok Kapitel
{SIMPLETEXT2} = Verser
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 2014-09-24 18:30
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av HannaZ »

Tack Slacker! Det här ska bli ballt att kolla. Det kanske funkar i alla fall.

Vad jag vill åstadkomma är att ha ett "quote" ruta som är lite annorlunda än den vanliga, typ ljusgul eller grå eller nåt, när någon citerar bibeln.
Sen ska det Bok/kapitel/vers vara med också, om man vill citera bibeln som ett proffs :)

Idealt så ska man antingen kunna kopiera texten från någon online bibel och själv ange Bok/kapitel/vers. Eller så ska man bara kunna säga: Johannes 3:16 så hämtar BBCoden versen och sätter in den i den fina rutan och lägger till bok, vers osv.

Jag ska kolla Bibel2000 sajt för de har faktiskt ett API och lite annat som man kan använda. Det är bara det att jag är trög som en oxe och har sönder forumet varenda gång jag prövar något nytt. Så jag får spendera en evighet med att försöka laga det. Så det kanske dröjer ett tag innan jag kommer dit.

Snälla kan inte du kolla om du skulle råka ha ett ögonblick över? :oops: :D Du verkar som du verkligen vet vad du snackar om... Jag har ingen aning....
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av Slacker »

Tyvärr har jag inte tid att hjälpa dig, men har tips. Förmodligen skall du istället för javascript ha länk till deras sökfunktion som plockar fram citaten. Något i denna stil:

http://www.biblegateway.com/passage/?version31&search=

Kolla på info om sök på hemsidan deras. Det kan dock kanske bli problem med ord med åäö
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 2014-09-24 18:30
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av HannaZ »

Tack ändå Slacker! Jag kodar i en snigels takt och dessutom så kan jag inte php eller javascript.
Så det här får bli ett längre projekt för mig. Det känns rätt svårt.... Men det vore rätt ballt att få det att funka! Typiskt att det redan finns på engelska - själv läser jag hellre engelska, men sajten i fråga ska vara på svenska och därför ska det inte vara några engelska bibelcitat. Jag avskyr när folk förpestar svenskan med onödig engelska...
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av Slacker »

Fråga sajten för de har instruktioner hur man skapar ett sökfält på sin egen sajt. Visa dem koden som finns och fråga vad du skall lägga in för att kunna använda deras bibelcitat.
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 2014-09-24 18:30
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av HannaZ »

Ja.... fast jag vill ju göra mer än så. Jag vill att man ska få tillbaka hela bibeltexten. Det här känns som ett projekt för framtiden faktiskt. Kanske något att betala någon för att göra i framtiden, eller ha som ett kvällsprojekt.... Det är säkert inte omöjligt för mig att lista ut hur man gör detta, det är bara det att jag har en tendens att slösa bort löjligt med tid på relativt små detaljer som detta ändå är. Men fint vore det ändå...
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svens

Inlägg av Slacker »

Om du skall uppgradera till 3.1, så kanske det är bäst att lägga detta på is och kolla om det kommer bibelplugins till 3.1 med tiden. Alternativt skapa en sökruta för deras bibelcitat i forumet och sedan får folk söka och klistra in texten i inlägget.
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 2014-09-24 18:30
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svenska

Inlägg av HannaZ »

Det här slutade med att jag skrev lite CSS och la in en BBcode som SER annorlunda ut, men den kan inte hämta text eller så. Men om någon citerar bibeln så blir det en annan färg och runda hörnor, plus bibelversen i tjock stor text. Medlemmarna verkar gilla det, för det är flitigt använt. Jag är rätt nöjd.
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Jag vill skapa en custom BB Code för bibelcitat på svenska

Inlägg av Slacker »

Du kanske skulle fundera på att använda Joomla, som portal. Där finns det bibelextensions några stycken, som gör att man kan ha Bibeln på sajten. Jag har för mig att svenska bibeln ingår som alternativ där. Du kan se de olika bibelextensionerna här:

http://extensions.joomla.org/extensions/living/religion

Det går att koppla phpBB 3.012 till Joomla med JFusion och JFusion för 3.1 jobbas det med och finns en försöksversion.
Det finns också ett forum för Joomla, som är integrerat och heter Kunena.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster