Flyttat från gratisforum till eget webbhotell

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Inniz
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-01-11 13:07
Svar: 0

Flyttat från gratisforum till eget webbhotell

Inlägg av Inniz »

Hej gott folk.

Jag hade ett gratis forum som nu lägger ner. De hjälpte mig med att flytta mitt forum till egen host ( vet inte om det heter så)
Även om jag inte kan ett skit om sådant här så valde vi att behålla forumet och inte starta ett nytt gratis forum då vi ville behålla alla trådar och vi är rädda att missa
medlemar om vi måste starta om på nytt.
Hur som helst är jag helt ny när det gäller sådant här och nu blir frågorna MÅNGA! :oops:

Mitt första problem jag upptäckte var att alla templates är borta och nu har vi bara "subsilver". Nu har jag suttit hela natten och lyckas ladda upp en template för att testa om jag kan få igång den. Fick upp den och jag kan välja den stilen om jag går in på min profil och och ändrar Board Style. Men om jag vill att alla ska ha den stilen hur gör jag då? Går jag in på adimistratör och Styles Admin tar export så står det så här: The theme information for the selected template has been saved. You should now return the permissions on the theme_info.cfg (and if applicable the selected template directory) to read-only Var går jag in och ändrar?

Innan hade vi något som hete Logo-management där våra Moderator kunde lätt ladda upp en ny banner varje månad då vi har en bannertävling som innebär att ny banner varje månad. Nu har vi inget som heter så längre i våran Administration panel. Hur kan jag få tillbaka den?

När jag går in adimistratör parnelen står det med rött att vi använder phpBB 2.0.22 och borde uppdatera. Hur gör man det utan att det finns en risk att hela forumet försvinner! :oops:

Nu är jag jätte nervös att jag förstör hela forumet när jag är inne och pillar. Skulle vara tacksam med massa hjälp så jag förstår hur allt fungerar! :shock:
Vi driver ett American Staffordshire Terrier forum och efter som det är en ras med många disk runt om i världen och jag brinner för att nå ut med information om rasen så är detta katasrof för mig att jag inte klarar av att få ett fungerade snyggt forum.

MVH Helen
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Flyttat från gratisforum till eget webbhotell

Inlägg av Peetra »

Inniz skrev:När jag går in adimistratör parnelen står det med rött att vi använder phpBB 2.0.22 och borde uppdatera. Hur gör man det utan att det finns en risk att hela forumet försvinner! :oops:
Du bör uppgradera till phpBB3, det är helt riskfritt, bara du läser på litegrann. Å du får fråga så mycket du vill! Känns det alldeles för övermäktigt, så kan du posta i "Hjälp sökes" för betald hjälp. :)

För att konvertera phpBB2 till phpBB3, så behöver du först få upp fungerande phpBB3-filer till din host. Det går bra att börja med att läsa http://phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=8118 Konverteringen har vi lite utspritt på svenska tyvärr, men installationen säger exakt vad du ska göra steg för steg. Den finns dokumenterad på engelska t.ex. på http://phpbb-se.com/forum/docs/INSTALL.html#convert och det är nog bra att ha läst igenom den före man börjar konvertera.
Innan hade vi något som hete Logo-management där våra Moderator kunde lätt ladda upp en ny banner varje månad då vi har en bannertävling som innebär att ny banner varje månad. Nu har vi inget som heter så längre i våran Administration panel. Hur kan jag få tillbaka den?
Det är en MOD, man ska ladda upp loggor via FTP till phpBB. Om dina moderatorer kan använda FTP, så får det att ge dem en miniadministratörsroll, som släpper in dem i phpBB3:s ACP för att ändra logga, men de kan inte göra annat administrativt där.

Stilproblemet kommer inte att existera i nuvarande format efter att du konverterat. Jag föreslår att du kollar efter en fin stil på http://www.phpbb.com/styles/demo/3.0/?style_id=59 eller t.ex. http://www.phpbb3styles.net/db/ Den sistnämnda har 30 styckna för nyaste phpBB3. Det är ganska viktigt att du väljer en som är för 3.0.10, du kan kontrollera med oss, om du är osäker på om den är för nyaste phpBB3. :)

mvh Peetra.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Flyttat från gratisforum till eget webbhotell

Inlägg av Holger »

Jag supportade lite via PM.
Det ända som återstår är åäö, för det verkar som om databasen var/är utf-8-koderad ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster