Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Sinom »

Innehållet i denna tråd är kopierat från - http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=8188

Eventuella frågor kring innehållet i detta inlägg får gärna tas i denna tråd.
                    • [list]Här följer instruktioner för hur man uppdaterar phpBB till den senaste versionen
[/list]
Har du några MODdar installerade, eller använder du en modifierad version utav antingen prosilver eller subsilver2?

Om svaret på ovanstående frågor är: Nej - Vänligen följ nedanstående instruktioner

*Före du uppgraderar - gör en backup på alla filer och databasen*
  • Ladda ner hela paketet av den senaste versionen. (Som du finner här)
  • Packa upp alla dessa nya filer till din forumroot, UTOM config.php och mapparna /images och /files
  • Gå till http://www.dinsida.se/phpBB3/install/da ... update.php
  • Låt den köra och ta sedan bort mappen install.
  • När detta är gjort har du den senaste versionen av phpBB, och alla användare och inlägg finns kvar, men utan MODs som eventuellt blivit installerade.
Notera: När man uppgraderar på det här sättet så kommer man att ersätta de två standardstilarna som medföljer phpBB, prosilver samt subsilver2.
Det betyder att alla modifieringar och MODdar som man har installerade på dessa två stilar kommer att försvinna.

Om man använder en annan stil, alltså en egengjord stil, så kommer den egengjorda stilen INTE att påverkas.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Har du några MODdar installerade, eller använder du en modifierad version utav antingen prosilver eller subsilver2?

Om svaret på ovanstående frågor är: Ja - Vänligen följ nedanstående instruktioner

För att uppdatera ditt forum till senaste versionen behöver du använda det automatiska uppdateringspaketet från phpBB.com, detta går att ladda ned - här
Välj din nuvarande version utav phpBB och klicka på Select. Ladda sedan ner det paketet som dyker upp.

Det paketet du laddar ner innehåller uppdateringspaketet från den version du valde till den direkt efter. D.v.s att om du valde version 3.0.4 så har du uppdateringspaketet till 3.0.5.
Det går alltså bara uppdatera en version i taget.
  • Ladda ner uppdateringspaketet för din nuvarande version - här
  • Packa upp filen
  • Inuti finner du en mapp som heter install - Denna skall laddas upp till din forumroot (samma plats som config.php ligger)
  • Logga in på din Administrationspanel på forumet och klicka på fliken System
  • Klicka på länken enl. bilden nedan och följ instruktionerna
                    • [list]Bild
[/list]

Uppdateringen kommer att samla in filskillnader. Därefter kommer den att fråga huruvida du vill sammanfoga ändringar, behålla gamla filer eller ersätta med nya.
För att behålla dina MODdar samt modifieringar utav stilen så vill du sammanfoga dessa ändringar.

Du kommer därefter kunna ladda ner alla nya filer som en komprimerad fil för att sedan ladda upp dessa via en FTP-klient.
Innehållet i denna fil skall då laddas upp till din forumroot, alltså där config.php ligger.

Om du använder Svenska som språk på ditt forum så behöver du uppdatera ditt språkpaket.

Du finner den senaste versionen utav språkpaketet - här
Likaså uppdateringsinstruktioner finner du - här

Lycka till!
Bild
Olsson
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2010-03-30 20:53
Svar: 0

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Olsson »

Tack för hjälpen!
Stella
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2011-01-31 18:23
Svar: 0

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Stella »

Tack för uppdaterings guiden, den kom väl till använding.
Det här var min första uppdatering för PHPbb, så jag var lite nervös att jag skulle stöta på problem (vilket jag givetvis gjorde bla med FTPn)
Har nu fått allt att funka, men har en liten följdfråga på det där med alternativa teman. Jag har prosilver och ett eget tema (baserat på prosilver) som jag kör.
Är filerna som updaterar prosilver theme för att "nollställa" temat eller finns det faktiskt funktioner till det? Behöver jag gå in och redigera manuellt i mitt egna tema för att få del av hela uppdatering? Jag har ganska många mods så jag är lite nojjig på att losa allt det arbetet som lagts ner på att få dem på plats och funka med varandra.
Stella
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2011-01-31 18:23
Svar: 0

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Stella »

Hittade svaret på min egen fråga, så jag har redigerat mitt egna tema manuellt.
yes12345
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-05-16 14:45
Svar: 0

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av yes12345 »

Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-07-02 21:20
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Bandit »

Finns det inget enklare sätt att uppdatera? Jag hade gjort en rätt stort forum på Photoshop, sen fick jag uppdateringar för 3.11 jag hade gjort säkerhets uppdaterimg lade in uppdateringen och kollade då var det rätt version, körde sedan säkerhets kopian och då blev det fel version igen.

Även om jag följde anvisningar hur man går till väga om man modifierat stylsen, går det inte att uppdatera på ett enklare sätt?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Sinom »

Hej Bandit!

Varför körde du säkerhetskopian efter att du hade uppdaterat phpBB?

- Sinom
Bild
Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-07-02 21:20
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Bandit »

Hallå. Anledningen var den att alla de medlemmar som jag hade försvann när jag la in den nya versionen, det är andra gången som detta händer att alla knappar, loggor m.m jag gör bara försvinner när jag uppdaterar, har försökt med bägge förslagen som finns här både den med modar och den utan.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Sinom »

Bandit skrev:Anledningen var den att alla de medlemmar som jag hade försvann när jag la in den nya versionen
Du glömde nämna detta ;)

En uppdatering utav systemet skall absolut inte ta bort några medlemmar, inlägg, knappar eller loggor.

Vilken stil använder du, och vilken version har du just nu?

- Sinom
Bild
Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-07-02 21:20
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Bandit »

Jag använder SubSilver 2 och version 3.0.11 nu hade jag visserligen inga mängder av medlemmar men det är inte kul om man skulle haft det eller får det i framtiden. Tack för supporten. /*Bandit*/
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av PERT »

Tack Sinom!
Jag följde det första alternativet eftersom jag inte har några Moddar eller andra modifieringar. Jämfört med att följa den gängse install-rutinen upplevde jag den här metoden som snabbare och säkrare. Mycket bra beskrivning!

Per T.
sanna_
Medlem
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-01-13 21:42
Svar: 0

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av sanna_ »

Hej!

Hoppas att jag ställer denna fråga i rätt forum.
Jag har nämligen precis installerat phpbb3 forum 3.0.11 och i mitt ACP står detta meddelande "The version of PHP on this server will no longer be supported by future versions of phpBB"

För närvarande använder jag PHP 5.2 och efter att jag har varit i kontakt med GoDaddy support fick jag ett tips att ändra till PHP 5.3 version. Ändringen tar bara en minut och när jag skulle genomföra den fick jag detta meddelande: Upgrading to PHP 5.3 might cause compatibility issues with code on your site. Installed applications might not run under this new version.jag finns det något risk att min site eller forum slutar fungera om jag ändrar till PHP 5.3 version.

Som ni förstår vågade jag inte slutföra det och nu undrar jag, om ni vet, är det något jag måste göra för att min forum ska fungera. Kan jag fortsätta köra med PHP 5.2 versionen? Vill inte få massa error på min hemsida då jag inte är professionell webbdesigner.
Tacksam för tips och råd.

/Sanna
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Sinom »

Hej Sanna!

phpBB stödjer PHP 5.3 - Vilket betyder att om du uppgraderar till PHP 5.3 så skall allting fungera felfritt.

Så länge du INTE upplever felmeddelanden så kan du fortsätta på 5.2, då phpBB skall stödja denna version.

Du kan fortsätta ha ditt forum som det är och ignorera det meddelandet om det inte stör dej :wink:
(Men det skall inte skada att uppgradera)

- Sinom
Bild
sanna_
Medlem
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-01-13 21:42
Svar: 0

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av sanna_ »

Tack Simon!
Visst kan jag ignorera detta meddelande, det är bara att jag trodde att detta var något jag var tvungen att göra dvs ändra till PHP 5.3 server för att forumet skulle fungera överhuvudtaget.
Nu när du säger att jag lugnt kan fortsätta med PHP 5.2 då känner jag en viss lättnad. Jag är rätt så ny när det gäller phpbb3 och är därför extra försiktig när det gäller sådana typ av meddelanden.
Jag hade nyligen ändrat från Windows platfom till Linux för att kunna installera phpbb3 och denna ändring gick rätt så smärtfritt, hade inga error på min hemsida. ( tack o lov )
Är fortfarande rätt så förvirrad, vet inte om det kan bli ngt problem framöver om jag inte ändrar till PHP 5.3.
Detta svar fick jag från GoDaddy:
"It appears that the application you are using to manage your site will require a different version of PHP in order to run on the hosting account. If the application requires PHP 5.3, you can change it by following the steps below..." sedan har dem bara lagt till instruktioner hur man kan ändra till php 5.3

/Sanna
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Hur man uppdaterar phpBB till senaste versionen

Inlägg av Sinom »

Ingen kod-ändring kommer att ske på dina phpBB-filer.
Inte heller något kommer att ske med din databas.

Kontrollera med ditt webhotell så att dom har en aktuell backup utav din hemsida. Sen kan du uppdatera till PHP 5.3 :wink:

Allting skall fungera som vanligt efter uppgraderingen.

- Sinom
Bild
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster