Restore av kraschat forum

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Restore av kraschat forum

Inlägg av Gamen »

Mitt forum kraschade när jag raderade inaktiva användare.
Nu undrar jag hur jag om någon vill tipsa om ett korrekt tillvägagångssätt för att återställa.
Denna feltext möter användaren som vill läsa forumet:

General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Table './xjr_se/phpbb3_users' is marked as crashed and should be repaired [145]
An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.

Jag är väl inte lika hjälplös som jag kunde ha varit. Det finns aktuell backupfil nedladdad på min dator, hela websiten finns nyligen kopierad till min dator och därutöver har jag forumet aktivt på en alternativ och dold webbsite.
Det jag saknar är kunskap om lämpligt sätt att använda dessa backuper för att få igång forumet på sin rätta webbsite.

Gamen
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Marcus »

Du behöver bara logga in via phpMyAdmin (eller likanden) och sedan letar du upp tabellen (phpbb3_users) och markerar den. Välj där efter "repair" i selectboxen (som frågar vad du vill göra med markerade tabeller).

Klart!

Orsaken är att tabellen låses när den skrivs till, för att inte två ska skriva exakt samtidigt i samma tabell vilket kan leda till en del problem... ;-) Ibland misslyckas servern med att låsa upp tabellen, och då är det oftast precis så enkelt att lösa det som jag beskrev ovan. Men, ja man blir rädd när de där meddelandet kommer...


/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Gamen »

Tack för svar. Nu har jag lärt mig lite om phpMyAdmin fungerar.
Det verkar inte som att filen går att reparera.
Bör min nästa åtgärd bli att göra en komplett installation och därefter lägga upp backupfilen?
Gamen
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Peetra »

Om din backup är gjord via forumets acp, så är det enklast (men inte snabbast) att göra om installationen och lägga in backupen därvia acp:n. Om du gjort backupen med phpMyAdmin, eller annat externt verktyg, så är det bara att lägga in den.
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Gamen »

Tack för svar.
Jag valde att göra en fullständig ominstallation och sedan göra restore från backuppfil som hade tagits inne i det gamla forumet.
Jag möts då av problem att restore genomförs, men att den inte påverkar mitt "nya" forum.
Nyinstallation gjordes med den programvara som jag hade sparat sedan föregående installation.

Och:
Jag kände inte så stor panik eftersom jag ju har forumet på en annan webbadress, där jag fortlöpande har lagt upp backuper.

Men:
Samma dag som userfilen kraschade i mitt "riktiga" forum så händer i mitt "kopieforum" att jag inte längre har tillgång till admin panelen.
Inloggning går bra, men efter ett ögonblick dyker nedanstående feltext upp:

Return to the index page
General Error
Module not accessible

Nu börjar jag känna mig riktigt villrådig.

Gamen
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Peetra »

Har backup-filen du använde inne i ACP samma namn som forumet gav den? phpBB kan vara lite sur om man ändrar namnet.
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Gamen »

Peetra skrev:Har backup-filen du använde inne i ACP samma namn som forumet gav den? phpBB kan vara lite sur om man ändrar namnet.
Om jag svarar så här:
Jag har tagit backup inom ACP och sparat på min egen hårddisk. Denna backup laddar jag upp och gör, enligt meddelande, lyckad restore. Men inget förändras.

Ett alternativt sätt att lösa mitt problem skulle vara att dirigera om användarna ill mitt parallella forum, där jag brukar ladda upp backupfiler från mitt "riktiga" forum och göra restore på.
Men där får jag inte tillgång till ACP?

Gamen
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Peetra »

Gamen skrev:Ett alternativt sätt att lösa mitt problem skulle vara att dirigera om användarna ill mitt parallella forum, där jag brukar ladda upp backupfiler från mitt "riktiga" forum och göra restore på.
Men där får jag inte tillgång till ACP?

Gamen
Dina kakor kanske spökar där, försök med att ta bort dem från din browser.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Marcus »

Ganska troligt att kakorna spökar, eftersom inställningen för detta ligge i databasen och dessutom kan man ha inställningar för att "tvinga" fram en viss URL (av säkerhetsskäl). Allt detta finns i databasen, och på en alternativ plats fungerar på grund av detta inte vissa moment... just åtkomsten till ACP är något som gör det.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Gamen »

Jag läser Peetras och Marcus senaste svar, men jag har inte kunskap att förstå dem.
Marcus!
Jag har mailat dig på ditt företags info adress.
Gamen
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Peetra »

Här har jag ett gedigert inlägg om att ta bort kakor; http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=23&t=34253
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Gamen »

Peetra skrev:Här har jag ett gedigert inlägg om att ta bort kakor; http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=23&t=34253
För ett par år sedan sålde jag en villa. den presumtive köparen frågade om den nedgrävda oljetanken och jag svarade att den var tömd och städad när den slutade att användas.
Om man städar en oljetank som är nedgrävd är man skyldig att fylla den med sand eller något liknande material. Kommunen vill ju inte att någon ska falla ner i den om den rostar sönder. Jag kände inte till detta och oljetanken var inte fylld med sand och det kostade mig 17000 kronor i så att säga skadestånd.

Nu känner jag att jag befinner mig i en liknande situation. Jag uppmanas att radera kakor. Jag har raderat cookies, men jag vet inte om detta är kakor eller om det är något annat.

Jag är tacksam för alla råd som Peetra och Marcus har lämnt mig här på forumet. Ni verkar vara två änglar som ägnar jättemycket ideell tid för att lösa andras, mer eller mindre okunniga som jag, problem men just nu skulle jag önska att Marcus vaknar upp i morgon och traskar till sitt företag och läser mitt email och funderar på om han genom sitt företag vill hjälpa mig.

Gamen
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Kjell »

Gamen skrev:jag önska att Marcus vaknar upp i morgon och traskar till sitt företag och läser mitt email
Ja, mycket kan man önska, men tror han kan få någon dag ledigt, det är ju trots allt hans "födelsedag" som ingen annan har missat :o
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Gamen »

Kjell skrev:
Gamen skrev:jag önska att Marcus vaknar upp i morgon och traskar till sitt företag och läser mitt email
Ja, mycket kan man önska, men tror han kan få någon dag ledigt, det är ju trots allt hans "födelsedag" som ingen annan har missat :o
Då har jag kanske gjort bort mig genoma att missa födelsedagen och jag hoppas att Marcus inte blir putt på mig. Jag har i dag ägnat en stund åt att söka vidare om mitt problem på olika phpBB forum. Tänk vad lätt våra forum kan krascha och tänk så många av oss administratörer som vet alldeles för lite.
Hoppas att Marcus inte firar sin födelsdag alldeles för hårt och att han kommer att finna tid att se mig som en, om än liten, kund!
Gamen
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Restore av kraschat forum

Inlägg av Kjell »

Marcus blir inte putt, men frågan som jag måste ställa är om du inte ska använda hans mail istället? Det är ju trots allt inte EN person som driver det här forumet, och jag är säker på att flertalet av oss kan lösa ditt problem, men nu har du en kontakt du litar på :D (men mixa inte mellan betalande support och den här gratistjänsten, här svarar vi när vi har tid över från våra andra tjänster/jobb/skola)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster