Går inte söka på "köpa"

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
M.Anton
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 2006-12-29 17:08
Svar: 0
Ort: Borås

Går inte söka på "köpa"

Inlägg av M.Anton »

Vil lman tex söka på ordet "köpa" i vårat forum får man detta felmeddelande:

Följande ord i din sökfråga ignorerades eftersom de är för vanliga: koepa.
Du måste ange minst ett ord att söka efter. Varje ord måste bestå av minst 3 tecken och inte mer än 14 tecken, exklusive jokertecken.


Den verkar ha svårt för bokstaven Ö, men dock inte i alla ord, det går t.ex. söka på "köp" & "köper".

Skriver frågan här då det verkar som forumet tolkar vissa ord fel i översättnigen, samt att "Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008" :)

Mvh...Micke
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av tumba25 »

Hur lyder frågan?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
M.Anton
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 2006-12-29 17:08
Svar: 0
Ort: Borås

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av M.Anton »

Som jag skrev i första inlägget, forumet verkar tolka vissa bokstäver fel, och frågan är ju naturligtvis då varför.

glömde uppenbarligen ett frågetecken, så du får ett extra som kompensation ? ?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av tumba25 »

Du glömde inte bara ett frågetecken. Du glömde själva frågan också så du är skyldig mig en.

Om jag inte minns fel går det att åtgärda med att ändra till fulltext-MySQL. Men jag blir säkert rättad snart.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av Peetra »

Nää, jag ska inte rätta dig, Tumba, man hittar ordena igen efter att ha indexerat om och bytt till mysql. :) Ett annat sätt att hitta dem är att söka på "köp*" istället för det exakta ordet "köpa" Av nån orsak så hittar native orden då man trottar dit en stjärna istället för sista bokstaven.

Så! Vad var skumt med översättningen då?
M.Anton
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 2006-12-29 17:08
Svar: 0
Ort: Borås

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av M.Anton »

tumba25 skrev:Du glömde inte bara ett frågetecken. Du glömde själva frågan också så du är skyldig mig en.

Om jag inte minns fel går det att åtgärda med att ändra till fulltext-MySQL. Men jag blir säkert rättad snart.
ok :-)
Hur kommer det sig att "köpa" inte går att söga på? det verkar som "köpa" omvandlas till "koepa", är det nåt fel någonstans och så fall vart och vad är lösningen?

en hel drös frågor :-)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av tumba25 »

Duger inte svaren här ovanför?

Dessutom handlar det om support och inte översättning så jag flyttar tråden till rätt ställe.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
M.Anton
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 2006-12-29 17:08
Svar: 0
Ort: Borås

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av M.Anton »

jodå, dom duger säkert kalas :-)
Ber om ursäkt, trodde det handlade om översättning då koepa inte var svenska :-)

TACK, TACK
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av Marcus »

För att reda ut saken, hur ordet "köpa" lagras i söksystemet i phpBB har inte med översättningen att göra. Vår översättningsledare får rätta mig om jag har fel nu, men jag påstår att order "köpa" inte ens finns med någonstans i överstättning. Översättningen är inte en ordbok, utan bara en förteckning över i systemet förutbestämda textsträngar. Du kan öppna filerna som ligger i språkmappen, så ser du snart hur jag menar.

För att återgå till sökning och "internationella" tecken, t.ex. åäö. Du kan mycket väl söka på ord från t.ex. franskan som har en del mysko tecken ex. ç med mera.

Ditt forum är inte inställt på den sökmotorvariant som stödjer bl.a. svenska tecken, utan jobbar med "ersättningssträngar".

"oe" är den korrekta ersättningssträngen i en sökmotor för "ö".

Om du, som Tumba25 skriver, byter ut sökmotorn (gör du via ACP -> Sökinställningar (längst ner i menyn på ACP's första sida)).

Lycka till!
/marcus

PS!
Jag ser faktiskt inte heller någon fråga i ditt första inlägg, bara påstående. ;-)
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
M.Anton
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 2006-12-29 17:08
Svar: 0
Ort: Borås

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av M.Anton »

ber om ursäkt för att jag formulerade det så illa att ingen fråga framgick, men jag har fullt upp med att försöka göra mig förstådd :)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Går inte söka på "köpa"

Inlägg av tumba25 »

Det var säkert ingen som tog illa upp, så det finns inget att be om ursäkt för.

Det är alltid bättre att vara övertydlig. Kom ihåg att vi inte vet vad du tänker eller vad du tittar på. Så ska vi försöka komma ihåg att du inte vet vad vi tänker på. :mrgreen:
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster