Vårt forum låser sig

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Kjell skrev:Jag får en låsning innan jag ens kommer in på http://test.lvg.nu/forum/ med IE6.... Så något i det första den läser måste vara fel
Får jag gissa att du använder IE6 i en bildskärmsupplösning med en bredd på 1024 pixlar eller mindre. I så fall ser du EXAKT vårt dilemma. Eftersom detta forum har fått vår vänsterspalt, är den fönsterbredd där IE6 fryser i detta fall hela 1051 pixlar i bredd (jag gjorde en noggran koll). Om du har möjlighet att öka bildskärmsupplösningen så du får en bredd på minst 1280 pixlar i bredd kommer det att öpnna. (allt detta är vad jag tror, korrigera mig gärna om någon har en annan iaktagelse 8) )

Denna initiala frysning är således ett demonstrationsprojekt :wink: för att visa vad som skulle drabba oss om vi fullföljde vår webbutvecklingsplan (som p.g.a. detta problem nu har hamnat i en deadlock). Det är således samma fenommen som tidigare beskrivet, men vare sig man minskar fönsterbredden eller övehuvudtaget försöker visa forumet med pixelbredd som understiger 1051 pixlar (inklusive vår vänsterspalt) eller 734 pixlar utan så uppstår frysningen. Suck! :shock:

Detta forum fryser för övrigt vid 417 pixlar. Det var således fel när jag gissade att frysbredderna detta_forum/vårt_forum var 1:2.
Att bara index.php fryser är också rätt mysko. En annan är att frysningen verkar vara helt oberoende av stilar (css och mallar).

Förstå vår/min oerhörda frustration! Samtidigt känns det som en utmaning att knäcka denna nöt. Hade jag haft lite bättre kunskaper så hade jag kanske kunnat vara till mer nytta.

Men som tidigare sagts, för den som löser problemet, elegant eller fult, skit samma, honour and glory awaits you!
Inte bara det, en belöning (inom ramen för vad en cykelklubb kan prestera) utlovas härmed!


MVH
B Thomas
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av tumba25 »

Har du testat med ett tema baserat på subsilver2?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Tumba25 skrev:Har du testat med ett tema baserat på subsilver2?
Jo, det hade jag visst...
B Thomas skrev:Föga förvånande: Det låser sig INTE med subSilver2 och IE6!
skrev jag visst tidigare. Vad drar vi för slutsats av det? Att det i alla fall är något i Prosilvers layout på index som är involverat. Kan dock inte tänka mig att "återgå" till ett utseende likt subSilver2 dock. Men det kanske går att göra någon lite modifiering i Prosilvers layout för index? Någon idé?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Kjell »

Det är nästan omöjligt att se hur du har skapat temat "lygnare", zip´a ner det som behövs så kan man leka lokalt med din sida.

En sida som är uppbyggd på motsvarade sett som inte låser sig vad jag kan se är http://forum.hundagare.se/index.php
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
copy112
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-12-13 18:08
Svar: 0
Ort: Malmö

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av copy112 »

IE 6 är ger alltid problem eftersom det inte tolkar css på rätt sätt. Men det finns massor av snygga teman baserat på subsilver 2. Dock börjar ie 6 tidåldern ta slut. Tror bara 25% använder det. (var 50% för något år sedan). Har ni upgraderat till 3.0.2 samt renast forum cache (all).
Har inte så mycket tid över, men tittar in lite då och då.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Peetra »

Den gula bakgrundsbilden på http://test.lvg.nu/forum/ å http://test.lvg.nu/forum_y/ hittas inte då man väljer visa bakgrundsbild. Hmms... Eftersom ingen annan heller har kommit fram med nåt konkret, så tänkte jag uppmärksamma detta.

Peetra.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Kjell skrev:Det är nästan omöjligt att se hur du har skapat temat "lygnare", zip´a ner det som behövs så kan man leka lokalt med din sida.
Det är gjort med minsta möjliga förändring av prosilver, ändrat vissa färger, ändrat färg på några bilder, bytt ut några ord i svenska översättningen, inget mer. Saken är ju den att prosilver också fryser (liksom i detta forum). Du får gärna kolla vårt tema närmare. Jag har sparat ner all css som filen tema_test_forum.css vilken bifogas. Tyvärr anser jag att skillnaden i css och annat i vårt tema mot prosilver är en dött spår (prosilver fryser ju också). Vill du se på ändringarna i overall_header.html och overall_footer.html (för vänsterspalten) så kan jag även bifoga dessa, men....som sagt.

Vi vet följande:
  1. Vårt forum frös inte initialt med vårt tema. Inte heller phpBB Sveriges forum.
  2. Vårt forum fryser nu, med vårt tema och med prosilver.
  3. Ett annat forum med vårt tema fryser inte (just nu i alla fall).
  4. Vårt forum fryser inte med subSilver2
  5. Ett nödvändigt (men inte tillräckligt) villkor för frysning är att man använder temat Prosilver (eller ett nära besläktat tema)
Som jag ser det finns det två vägar att gå fram för att lösa problemet:
  1. WORKAROUND: Kan man göra en mindre modifiering i layouten för index.php för temat prosilver (eller i det tema, baserat på prosilver, som man vill "fixa") som gör att problemet försvinner?
  2. FUNKTIONELL LÖSNING: Kan man härleda vad som skiljer två till synes identiska (eller väldigt lika) forum åt men där det ena fryser men inte det andra. Kan den skillnaden elimineras (eller dess effekt elimineras) så borde det kunna lösa problemet.
Bilagor
tema_test_forum.zip
(14.26 KiB) Nerladdad 175 gånger
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

copy112 skrev:Har ni upgraderat till 3.0.2 samt renast forum cache (all).
Rensat forum cachen? - Oooh ja - hela tiden.
Upgraderat till 3.0.2? - Nej, har inte trott att något där skulle vara problemrelaterat, vi kör 3.0.1. Det borde förvisso inte bli värre iaf. Ska nog ta och göra det innan vi börjar modda :) .

Frågan är om jag kommer att våga göra någon enda mod om, ja just det, OM vårt problem blir löst. Kommer nog att ligga lågt tills alla användare lämnat IE6 bakom sig.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Peetra »

Uppgradera! Det brukar ta hand om fel man inte ens vet om att man har och ofta såna man vet om.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Det här är som en deckare, fler ledtrådar - vem är mördaren? :wink:

Jag har kollat lite närmare på det här med fast bredd på forumet (som ju inte löser problemet, tvärtom faktiskt).
Det visar sig att om jag anväder denna kod i common.css

Kod: Markera allt

#wrap {
	padding: 0 20px;
	min-width: 650px;
	width: 760px;
	margin: 0 auto;
}
eller

Kod: Markera allt

#wrap {
	padding: 0 20px;
	width: 760px;
	margin: 0 auto;
}
så fryser IE6 på sidan index.php oavsett fönsterbredd. Frysningen inträffar således bara på index.php men i detta fall, oberoende av vald fast forumbredd och oberonde av fönsterbredden (de bredder jag kunna testa i alla fall (=1280 pixlar).

Inga ljus som tänds?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Kjell »

Prova det här också...

Kod: Markera allt

#wrap {
	padding: 0 20px;
	min-width: 650px;
}
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Kjell skrev:Prova det här också...

Kod: Markera allt

#wrap {
	padding: 0 20px;
	min-width: 650px;
}
Redan gjort! Det är ju default inställningen väl? Tyckte inte det var nödvändigt att nämna.
Kan säga att jag lekt med alla kombinationer av dessa wrap-koder.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av tumba25 »

wrap är med överallt så det är säkert inte där felet är.

Har du några kategorier med underkategorier? Blir det samma i dom?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Kjell »

Det funkar att köra viewforum såg jag.
Är det några ändringar i index.php, index_body.html eller i forumlist_body.html ?

Och hittade en massa kod från FrontPage i overall_header.html när jag hämtade den, rekommenderar inte att använda FD då den har en massa egenheter för sig.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

tumba25 skrev:Har du några kategorier med underkategorier?
JA!
tumba25 skrev:Blir det samma i dom?
NEJ!
Kjell skrev:Är det några ändringar i index.php, index_body.html eller i forumlist_body.html ?
NEJ, alla dessa är original från prosilver.

Den enda (hittilss identifierade) sida som fryser är idex.php
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster