Vårt forum låser sig

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av tumba25 »

Känns nästan som jag måste installera IE6 i någon dator här. Det här var ju riktigt spännande. :ugeek:
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

tumba25 skrev:Det här var ju riktigt spännande.
Ja visst är det! :D :geek:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Kjell »

Fixade lite nya tabeller etc, tog bort FrontPage koderna i overall_header.html och delar av dom (menyn) ligger nu i box_vanster.html.
Den här fungerar på min IE6, men är inte exakt som ditt utseende, men prova om det låser sig, det är det viktigaste, sedan kan man ändra färger, klockan och tabellstorlekar m.m.

Jag är ingen FrontPage expert, men när jag rensade upp från dom koderna så försvann låsningen.

Och har låst forumbredden, provade olika bredder från 650 till 1280 utan problem.

Kod: Markera allt

#wrap {
	padding: 0 20px;
	min-width: 650px;
	width: 800px;
}
Ps... vad har Bill Gates för fakturaadress? :lol:
Ryser i hela kroppen när jag ser dom koderna som FP skapar.....
Bilagor
template.zip
(5.95 KiB) Nerladdad 168 gånger
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Tack Kjell för ditt enorma engagemang!!!
Kjell skrev:Ryser i hela kroppen när jag ser dom koderna som FP skapar.....
Ja, ja, ja, ja, ja....... Vi som inte "gått kursen" måste ta rejäla genvägar ibland :D :wink: .
Jag säger som det Kinesiska ordspråket: "Det spelar ingen roll vad det är för färg på katten, bara den fångar möss". Men den här katten...?

Till saken:
Jag skäms nästan att säga det Kjell, men dina förändringar hjälper inte. Jag har testat med och utan fast bredd, samma effekt som förut (utan fast bredd => frysning vid en viss bredd, med fast bredd => frysning direkt)
  1. Din "ombyggnad" av min klumpiga kod från overall_header.html till en ny box_vanster.html är jag mycket tacksam för 8) . Den var bra, jag visste helt enkelt inte hur man gör sånt, så min lösning var väl inget vidare. :oops:
  2. Frontpage's skräpkod - ja effektiv är den verkligen inte - men ärligt talat tror jag inte den är boven i dramat, särskilt som problemen finns även utan det som nu ligger i box_vanster.html
  3. Min alldeles bestämda uppfattning är att orsaken ligger i någon data som finns i databasen. Så även om någon anväder vårt tema och våra templates så kommer man inte kunna upprepa felet med mindre än att hela databasen (vår) laddas ner och körs. Då kommer felet att kunna upprepas, tror jag, oaktat om man kör prosilver eller vårt eget lygnare-tema.
Frågan är om detta spår (punkt 3) kan följas mer praktiskt? Vi har ju trots allt två olika testinstallationer, en som fryser och en som inte fryser (än så länge). Innehållet (inlägg etc.) i dessa är inte identiska (borde det ju inte vara) men är förhållandevis lika. Tror ni att det skulle leda någon vart att försöka sig på att analysera skillnaderna mellan databasernas innehåll. Eller är det som att leta efter en nål i höstack (leta efter en bit i en databas)? Finns det något smuckt verktyg som kan kolla på sånt?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av tumba25 »

Jag tror inte det finns i databasen utan i css'en.

Finns det några skumma tecken i kategorinamn eller liknande på index som inte syns i viewforum eller viewtopic?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

tumba25 skrev:Finns det några skumma tecken i kategorinamn eller liknande på index som inte syns i viewforum eller viewtopic?
Nej, faktiskt inte. Men jag är överens med dig om att det är i denna typ av info man ska leta. Det är naturligtvis en definitionssak var man anser att olika data "finns". I mina ögon är dock kategorinamn något som finns i databasen, om du förstår hur jag menar. :wink:

Låt oss nu inte heller glömma bort att även phpbb Sveriges forum har detta frysningsfenomen i IE6, men vid en "ofarlig" fönsterbredd.
Att det har att göra med IE6 dåliga stöd för css tvivlar jag inte på en sekund. Om vi följer "css-spåret" så kanske vi kan hitta en lösning som funkar tills IE6 är historia. Frågan är bara om det ens är lösbart. Vill man, som jag är inne på, försöka klura ut vad som skiljer olika installationer av phpBB3 från varandra, där vissa fryser, andra inte, så kanske man kan få de som fryser nu, att bete sig som de som inte fryser (hänger ni med?). Men eftersom vi inte vet vad det är som skiljer dessa åt, vet man heller inte om det går att förhindra att de som inte fryser idag kan komma att frysa längre fram (som vår installation faktiskt gjort!).

Tolka inte min argumentation som polemisk utan som ett sätt att förklara hur jag tänker. Tänker jag fel får ni gärna övertyga mig 8)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Kjell »

Kan vara så som ni menar, men vill ändå att du testar att köra en helt ren box_vanster.html, då kan vi helt utesluta koder som ligger där, det tar ju bara några minuter att göra. sedan kan man göra en test med index_body.html att bara ha med forumlistan och inget annat.

Gör en backup på index_body.html och skapa en ny med bara det här i sig, om det fungerar, så kan man lägga på en sak i taget tills låsning sker eller titta på forumlist_body.htm om det låste sig. (ska vi gå till vänster eller höger, det är det jag är ute efter)

Kod: Markera allt

<!-- INCLUDE overall_header.html -->
<!-- INCLUDE forumlist_body.html -->
<!-- INCLUDE overall_footer.html -->
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Heureka - Jag har funnit det!!! :shock:

Frysningen i IE6 på index.php uppstår när man visar underkategoier - alltså väljer "Lista underkategori i ovanliggande kategoris legend:" i ACP för en kategori som ligger på tredje nivån eller lägre!

Jag kollat och dubbelkollat detta samband. Det håller! Här på phpBB Sverige finns en sådan underkategori. Om ni roar er med att inte visa den i ovanliggande kategorier kommer, om min tes håller, den (ofarliga) frysning som sker i IE6 att försvinna.

Själv har jag lekt med http://test.lvg.nu/forum_y/. Detta forum frös inte förut, men nu när jag lagt till en underkategori som visas på index.php så har fått det att frysa också :D

Kolla gärna http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ och http://forum.hundagare.se/index.php. Inget av dessa forum fryser i IE6 men har heller inga underkategorier som visas på index.php.

Jag bifogar filer som visar html-koden som phpbb genererar för testforumet (och som fryser om man öppnar den med IE6) och hur jag med en enkel modifiering av html-koden får bort denna frysning.

Nu återstår då frågan om och hur en eventuell IE6 fix skulle se ut.
En av anledningarna till att vi tidigt valde uppgradering från phpBB2 till phpBB3 var möjligheten till fler än två nivåer på kategorierna, så att gå ifrån det (eller inte visa dom på index) känns verkligen inte som ett alternativ. Det bästa vore om det går att göra en fix som löser problemet utan inskränkningar i forumets användning.

En sak som slår mig är - borde det inte finnas fler som råkar ut för detta problem, ävan utanför Sverige. En åtgärd jag testade var att byta språk, men frysningen inträffar även på engelska. Borde det således inte finnas ett "globalt" intresse av en fix?

B Thomas

PS
Kjell: Innan jag hittade felkällan ändrade jag http://test.lvg.nu/forum till att inte ha någon vänsterspalt alls, så ser den ut nu. men som du ser fryser den ändå.
Bilagor
Lygnens Venners forum fryser inte genom mod 3.zip
(29.63 KiB) Nerladdad 178 gånger
Lygnens Venners forum fryser 3.zip
(29.37 KiB) Nerladdad 159 gånger
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Vi införde underkategorier helt nyligen så det är inte märkligt om det helt plötsligt uppståt...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Kjell »

Min test var bara för att utesluta saker för att vara säker.
Men under tiden så kan du köra ditt rätta forum utan att visa Underkategorier i legend, så kan vi fortsätta att felsöka på ditt testforum. (borde även gälla vårt eget forum under tiden)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Har nu tills vidare låtit släcka ner underkategoriernas visning på förstasidan.

Detta måste lyftas på phpBB.com också. Vem vill ha den äran?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Holger »

B Thomas naturligtvis!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Kjell skrev:Men under tiden så kan du köra ditt rätta forum utan att visa Underkategorier i legend, så kan vi fortsätta att felsöka på ditt testforum
Ja, vi får se över vår kategoriindelning igen då.
Det är hyggligt om ni har möjlighet att titta mer på detta. Ett förslag, jämför gärna de två bilagorna. Enda skillnaden är i html-filen i de två rader som genererar texten till index för underkategorin. Dessa rader får IE6 att frysa. Varför, har jag ingen kunskap om, men ni kanske förstår varför, och då kan det också bli lättare att förstå vilka eventuella ändringar i php-koden som kan runda problemet. Förhoppningsvis.

Jag väntar med spänning på vad som kan komma ut av detta!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av Marcus »

Innan postning på phpbb.com kolla om det händer där också... jag har bara lite snabbt konstaterat att jag inte lyckas frysa IE6 på deras sida.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-05-13 23:48
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Holger skrev:B Thomas naturligtvis!
Öhhh, jag skulle uppskatta om någon av er gentlemen (som ju bevisligen med liv och lust engagerat er i saken) ville ha den äran.
Jag vet inte hur sånt sköts. :wink:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster