Byte av bakgrundsbild

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Grizzly
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-18 10:47
Svar: 0

Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Grizzly »

Jag använder stilen bloo men skulle vilja byta ut bakgrundsbilden bg.gif till bilden bg.png. Jag har ändrat i filerna \styles\bloo\template\overall_header.html och \styles\bloo\theme\common.css samt laddad upp alla nödvändiga filer och rensat forumcachen. Ändå envisas forumet med att visa bg.gif som bakgrundsbild. Hur ska jag göra för att komma tillrätta med problemet?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av PazZze »

tyvärr kan jag inte hjälpa dig på rak arm.. har inte temat installerat, så det är inte möjligt för mig att testa just ditt problem..

men börja med prova tryck Ctrl+F5 när du är i forumet (så uppdateras alla bilder osv, kan vara så att webbläsaren inte uppdaterat sin version av bakgrunden) så kanske det löser problemet (man kan hoppas)

annars, så kan du skicka en länk till temat, så kan jag se om jag hittar nått..
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Kjell »

/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Grizzly
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-18 10:47
Svar: 0

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Grizzly »

Stilen finns att ladda ner på http://www.phpbb3styles.net/db/style/bloo

Att bara uppdatera sidan fungerar inte, så lätt ska det inte vara. Tyvärr.

Jag har tömt cachen både på forumet och på webbläsaren, inget resultat. Det konstiga är att jag utan problem lyckats byta ut sidhuvudbilderna mot andra. Forumet finns på http://www.bjornlarsson.se/forum/.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Kjell »

Och du är säker på att det är den filen som det gäller.
i colours.css har du det här

Kod: Markera allt

.headerbar {
	background-color: #1A4781;
	background-image: url("{T_THEME_PATH}/images/bg_header.gif");
	color: #FFFFFF;
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av PazZze »

mjaha.. spännande hörredu..

om du gör som Kjell sa, det finns fler cache knappar om du går till administerings sidan för stilar. prova att rensa om alla dom så kanske nått händer..

annars så får någon annan ta över nu, för jag är inte insatt i phpBB3 och deras teman så väst mkt..
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Kjell »

En annan sak, kolla att alla funktioner fungerar.
Temat är för phpBB version: 3.0.RC6 - 3.0.RC7
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Grizzly
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-18 10:47
Svar: 0

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Grizzly »

Ja, jag är rätt säker på att bg.gif är filen där problemet ligger. När jag bytte färg på bg.gif ändrade bakgrundsfärgen också, men lagen om alltings -- har förstås sett till att just den färgen jag behöver inte är tillgänglig i gif-format. I vilket fall som helst letade jag vidare efter en lösning (och hittade den på sätt och vis).

Om man går på ACP -> Stilar -> Teman och därefter väljer "redigera" för bloo får man fram en "ruta" med css-kod. Om man i den ändrar bg.gif till bg.png får jag den bakgrund jag vill ha. Dock är jag en kräsen person som vill gå till botten med problemet och därför uppstår frågan "Varifrån kommer CSS-koden som visades i rutan?". Rent logiskt måste den komma från en fil eller en databas men vad är den exakta lokalitionen?

Vad gäller cachen provade jag att rensa stilcachen med, inget resultat. Det enda som biter är "Temaredigeraren" (rutan jag pratade om innan).
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Kjell »

Den här filen får jag fram när jag tittar på ditt forum http://www.bjornlarsson.se/forum/styles ... ges/bg.png
Är det den du ska ha?
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Grizzly
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-18 10:47
Svar: 0

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Grizzly »

Kjell skrev:Den här filen får jag fram när jag tittar på ditt forum http://www.bjornlarsson.se/forum/styles ... ges/bg.png
Är det den du ska ha?
Det stämmer.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Kjell »

Om du inte själv ser den så är det din webbläsare det hänger på, jag ser den i FF och IE utan problem.
Bilagor
larsson.png
larsson.png (19.16 KiB) Visad 7350 gånger
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Grizzly
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-18 10:47
Svar: 0

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Grizzly »

Ja, jo, jag ser den också. Problemet är att lösningen ligger i att man måste ändra koden som kommer upp i Temaredigeraren. Jag tycker att det är lite konstigt att det kan stå en kod i Temaredigeraren som inte finns i några av filerna. Poängen är, varifrån får Temaredigeraren koden? Jag hade gärna velat ha reda på det för att kunna undvika eventuella framtida problem. Men det kanske är en annan historia. :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Kjell »

Två ställen, i filsystemet eller databasen, du se vilket utav dom det är under: Tema / Mallar -> Detaljer, om den ligger i databasen så måste du uppdatera efter en ändring.
Det som är i databasen är bara pekare till filer och inte själva filen. om den pekar på bild.gif och du byter namn till bild.png så måste du uppdatera databasen om det ska fungera.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Grizzly
Medlem
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-18 10:47
Svar: 0

Re: Byte av bakgrundsbild

Inlägg av Grizzly »

Kjell skrev:Två ställen, i filsystemet eller databasen, du se vilket utav dom det är under: Tema / Mallar -> Detaljer, om den ligger i databasen så måste du uppdatera efter en ändring.
Det som är i databasen är bara pekare till filer och inte själva filen. om den pekar på bild.gif och du byter namn till bild.png så måste du uppdatera databasen om det ska fungera.
Aha, då är jag med. Tack för hjälpen och tålamodet! :D
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster