lang_main.php: godkänd HTML och cookie-formulering

Frågor kring översättning av phpBB 2.0.x och dess MODdar.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

schultz
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2006-02-14 20:09
Svar: 0

lang_main.php: godkänd HTML och cookie-formulering

Inlägg av schultz »

Hej!

Bakgrund: Jag sätter upp ett webforum baserat på phpBB för studenter som läser teknisk fysik på Chalmers. För oss fysiker är det naturligtvis extra viktigt att kunna skriva matematiska formler i forumet, vilket åstadkoms genom MathML. Detta förutsätter att man skickar dokumentet som XHTML, närmare bestämt "application/xhtml+xml", och när man gör det, ställs extra krav på att innehållet är riktig XML - annars får användaren aldrig se sidan. Det finns ett par problem i den svenska översättningen som leder till just detta. Dessutom hittade jag en lite konstig formulering i användarvillkoren.

Version: Den till 2.0.19, eller för att vara exakt:

Kod: Markera allt

$Id: lang_main.php,v 1.17 2005/12/30 20:44:37 virtuality Exp $
Felen: i $lang['TRANSLATION_INFO'] förekommer i en länk ett &-tecken. &-tecken är som bekant speciella i (X)HTML. Det ska stå "&" - även när det är i en URL. Gör det inte det visas ett felmeddelande när man besöker forumet med Mozilla-läsarna, om innehållet skickats som applicaton/xhtml+xml.

$lang['Date_format_explain']:

Kod: Markera allt

'Använd PHPs <a href=\\"http://www.php.net/date\\" target=\\"_other\\">date()</a>-funktion för detta fält.';
ska vara

Kod: Markera allt

'Använd PHPs <a href="http://www.php.net/date" target="_other">date()</a>-funktion för detta fält.';
Annars, återigen, XML-fel.

Slutligen i $lang['Reg_agreement']. Det talas om att "Desssa cookies innehåller inte något av den information du skrivit in ovan" - det är ganska givet, med tanke på att användaren inte kan skriva in något "ovan", det sker först efter att man accepterat villkoren. Dessutom har vi ett övermått av "s" i "Desssa".

Med vänliga hälsningar,
Christian von Schultz
schultz
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2006-02-14 20:09
Svar: 0

Några stavfel

Inlägg av schultz »

Hej!

Jag hittade några stavfel också:

"Underätta" ska vara "underrätta" (på flera ställen)
"vilkoren" ska vara "villkoren" (på flera ställen)
"ämnesstitel" ska vara "ämnestitel"

Dessutom är man inkonsekvent vad gäller kilobytes. Kör antigen med "KB" eller "kB", men inte med båda. De korrekta varianterna är mig veterligen "kB" för 1000 bytes och "KiB" för 1024 bytes.

Sedan pratas det i användarvillkoren om att man genom att klicka "Registrera" accepterar villkoren. Men det är snarare "Jag accpeterar villkoren" man klickar på.

Med vänliga hälsningar,
Christian von Schultz
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster